Producătorii de automobile se îndreaptă spre un viitor mai verde și mai inteligentProducătorii de automobile se îndreaptă spre un viitor mai verde și mai inteligent

Producătorii de automobile se îndreaptă spre un viitor mai verde și mai inteligent

Raportul Centrului de inovare Intesa Sanpaolo dezvăluie trecerea industriei auto către un viitor mai verde, electric, conectat și autonom

Charlotte Ricca

Un nou raport al Centrului de Inovare Intesa Sanpaolo examinează tendințele industriei în domeniul auto, transport și logistică, cu accent pe modurile în care transportul personal și comercial devine mai ecologic și mai inteligent. Mai larg, oferă un ghid cu privire la modul în care inovația în vehicule impactează piața auto.
Centrul de inovare Intesa Sanpaolo, o companie din Grupul Intesa Sanpaolo, explorează lumea inovației de ultimă oră, investește în proiecte de cercetare aplicată și startup-uri cu potențial ridicat și lucrează pentru a accelera adoptarea Economiei Circulare.

Uniunea Europeană (UE) și-a stabilit un obiectiv ambițios de a reduce emisiile cu cel puțin 40% până în 2030.
Drept urmare, transportul devine mai ecologic și mai inteligent. Europa a înregistrat cele mai bune două luni de vânzări de vehicule electrice (EV) în ianuarie și februarie 2020 – înainte ca pandemia COVID-19 să stopeze industria auto.

Dar lucrurile sunt în creștere. Frost & Sullivan rămâne optimist cu privire la o redresare pe termen scurt și mijlociu a vânzărilor globale și estimează că până în 2025 aproximativ o treime din piața totală a mașinilor de pasageri va fi reprezentată de vehiculele electrice.

Intesa Sanpaolo sprijină transformarea sectorului auto, deoarece îmbrățișează tehnologia electrică, conectată și autonomă.

Electric

Pe măsură ce consumatorii solicită trecerea la soluții mai ecologice, vânzările de vehicule electrice sunt în creștere, în timp ce motorina este în declin. În al treilea trimestru al anului 2021, înmatriculările de vehicule electrice hibride au depășit motorina, reprezentând 20,7% din piață și făcându-l a doua cea mai populară opțiune de propulsie din UE pentru prima dată.

Cifrele Asociației Producătorilor de Automobile Europeni arată că cererea de vehicule electrice cu baterie (BEV) a crescut cu 56,7%, în timp ce vehiculele electrice hibride plug-in au crescut cu 42,6%.

Frost & Sullivan estimează că există 225.000 de puncte de încărcare AC și DC în Europa și că numărul crește cu 26,3% în medie pe an. Din punct de vedere al puterii, se estimează că, până în 2027, 94,7% dintre încărcătoarele de bord (OBC) vor avea o putere nominală de 6,6 kW și peste, cu 11 kW standard, permițând încărcare mai rapidă.

Pentru baterii, litiu-ion este sinonim cu vehiculele electrice. Cu toate acestea, cererea în creștere pentru vehicule cu o autonomie mai mare și încărcare mai rapidă a încurajat cercetarea soluțiilor alternative. Bateriile cu stare solidă ar putea schimba jocul pentru vehiculele electrice, deoarece oferă cicluri de viață mai lungi, stabilitate termică îmbunătățită și alimentare cu tensiune mai mare.

Există, de asemenea, preocupări cu privire la durabilitatea bateriilor convenționale. Politica de responsabilitate extinsă a producătorului urmărește să se asigure că producătorii sunt vinovați de impactul asupra mediului al întregului proces, de la proiectare până la descărcare.

Cu această atenție reînnoită, reciclarea bateriilor EV este estimată să aibă o valoare de 6,5 miliarde de dolari în 2025, față de 10,3 milioane de dolari în 2018.

Cu toate acestea, există provocări. Demontarea și sortarea bateriilor este unul dintre cei mai dificili și mai scumpi pași din procesul de reciclare. Pentru a rezolva această problemă, industria se concentrează tot mai mult pe posibilitatea de reciclare a bateriilor. Dezasamblarea automată a bateriilor EV folosind roboți este văzută ca un pas esențial pentru îmbunătățirea eficacității reciclării.

Vehiculele electrice cu celule de combustibil (FCEV), o alternativă la BEV, funcționează ca o baterie, dar sunt alimentate cu hidrogen. Potrivit Centrului de Inovare Intesa Sanpaolo, piața globală de FCEV este de așteptat să atingă 1,53 milioane de unități în 2030, Hyundai-Kia fiind în fruntea cursei, urmată de Toyota.

Avantajul vehiculelor FCEV față de vehiculele electrice este că oferă șoferilor performanțe de condus mai bune, autonomie mai lungă și „alimentare” mai rapidă. Dezavantajul este că hidrogenul este prohibitiv de scump.

Metodele de împărțire a apei care utilizează surse regenerabile, cum ar fi solarul și eolianul, sunt de așteptat să fie comercializate din ce în ce mai mult până în 2030, ceea ce ar trebui să înregistreze o reducere drastică a prețului de vânzare cu amănuntul al hidrogenului. Există, de asemenea, un interes din ce în ce mai mare pentru electroliză – procesul de utilizare a energiei electrice (din surse regenerabile) pentru a împărți apa în hidrogen și oxigen – care ar putea deveni o altă opțiune de aprovizionare cu costuri reduse.

În ceea ce privește transportul hidrogenului, conductele oferă cea mai mare eficiență, în ciuda costurilor inițiale mari. Guvernul Regatului Unit a investit 1 miliard de lire sterline pentru a debloca potențialul hidrogenului și sunt în vigoare planuri de reutilizare a aproximativ 25% din conductele actuale de transport de gaze pentru a-și îndeplini obiectivul de 5 gigawați de capacitate de producție de hidrogen cu emisii scăzute de carbon până în 2030. Acest lucru ar putea fi echivalent cu cantitatea de gaz consumată de peste 3 milioane de gospodării din Marea Britanie în fiecare an.

Schemele guvernamentale ajută, de asemenea, operatorii să implementeze infrastructura de încărcare. UE are planuri ambițioase de a-și crește stațiile de la 161 la 4.200 până în 2030.

Conectat

Pe lângă schimbările surselor de alimentare, industria auto este remodelată de creșterea vehiculelor din ce în ce mai conectate. Frost & Sullivan estimează că până în 2022, 75% dintre mașini la nivel global vor fi puternic conectate prin sisteme încorporate. În Europa, cifra este de așteptat să fie de 70%.

Producătorii de echipamente originale (OEM) și furnizorii de nivel 1 – care furnizează piese sau sisteme direct producătorilor de echipamente originale – își măresc oferta în domenii consacrate, cum ar fi navigația și audio.

Inovații de ultimă oră au loc, de asemenea, în domeniile emergente ale sistemelor de monitorizare si ale marketplace-urilor, care vor prezenta modele de afaceri tranzacționale și vânzarea de servicii specifice vehiculelor. Într-adevăr, plata din vehicul este de așteptat să fie următoarea frontieră.

Pe termen lung, monetizarea datelor generate de mașinile conectate va debloca oportunități uriașe. Cu peste 55% dintre consumatori dispuși să partajeze date, aceasta reprezintă o oportunitate globală estimată de 50 de miliarde de dolari până în 2025.

Accentul se schimbă de la vânzarea datelor, la utilizarea acestora – pentru a crea valoare și a furniza servicii într-o serie de aplicații, de la asigurări cu plata pe masura traseului parcurs, la informații despre condițiile drumurilor și punctele de încărcare pentru vehicule electrice.

Pentru a asigura securitatea datelor, noile standarde conduc la înființarea centrelor de operațiuni pentru securitatea vehiculelor, care protejează mașinile conectate de atacurile cibernetice.

Autonom

Toate mașinile vor oferi cel puțin unele caracteristici autonome până în 2029, dar trecerea generală către o mașină fără șofer durează mai mult decât se aștepta industria. OEM-urile sunt în proces de adoptare a tehnologiilor „L2+”, pentru a reduce decalajul dintre soluțiile L3 și L4, care oferă niveluri mai ridicate de autonomie.

Tranziția lentă către autonomie îi impactează producătorii auto, care își schimbă atenția către câștiguri pe termen mai scurt, cum ar fi noile soluții plug-and-play.

OEM-urile se concentrează, de asemenea, pe domenii de servicii emergente, cum ar fi navetele autonome și afacerile de car-sharing ale mașinii, care oferă mai mult confort, reducând în același timp costurile, congestionarea și emisiile de carbon. Unii dintre jucătorii importanți au început să testeze diverse opțiuni pentru transportul fără șofer, dezvăluind prototipuri cu niveluri din ce în ce mai sofisticate de autonomie.

În sectorul agricol, inovațiile estompează adesea liniile dintre vehicule și robotică. Naio Technologies, din Franța, a dezvoltat un robot de plivit autonom, în timp ce Monarch din SUA a lansat recent un tractor autonom și 100% electric.

Cu acest focus reînnoit pe sustenabilitate, producătorii de automobile au acordat prioritate dezvoltării de modele de afaceri transformatoare, bazate pe digital și de servicii cu valoare adăugată, care vor crea un viitor mai stabil pentru industrie.

Acest articol se bazează pe raportul privind tendințele din industrie al Centrului de inovare Intesa Sanpaolo în domeniul auto, transport și logistică. Toate datele provin din raport, dacă nu se indică altfel. 

Descarcati aici Raportul. 

02.02.2022