Noi oportunități in industria alimentelor

Noile tendințe aduc noi oportunități în domeniul alimentației și al băuturilor

Covid-19 a afectat industria alimentară și a băuturilor, determinând un accent deosebit pe durabilitate, siguranță și securitate

Charlotte Ricca

Piața globală a alimentelor și a băuturilor ambalate a fost evaluată la aproximativ 3,6 trilioane de dolari în 2021 – dar Covid-19 a lovit puternic industria, forțând pe toți cei din lanțul de aprovizionare să regândească lucrurile.

Consumatorii caută din ce în ce mai mult produse mai sănătoase și mai durabile, în timp ce noile standarde, cum ar fi strategia de la Farm to Fork a Comisiei Europene, cer industriei să îmbrățișeze economia circulară și să își reproiecteze sistemele alimentare.

Dar, pe lângă atenuarea schimbărilor climatice, aceste tendințe prezintă multe oportunități pentru industria alimentară și a băuturilor.

În 2018, Intesa Sanpaolo a lansat Laboratorul de economie circulară, conceput pentru a ajuta antreprenorii să transforme vechiul sistem industrial într-un model circular și să acceseze o piață evaluată la 1 trilion de dolari la nivel global. Potrivit unui raport al Centrului de Inovare Intesa Sanpaolo, noile tehnologii și inovații apar rapid, în special în trei domenii cheie: ambalare, deșeuri, siguranță și securitate.

Ambalare

În 2019, industria ambalajelor alimentare a fost evaluată la 115,9 miliarde de dolari, veniturile estimate să crească cu 1,2%. Plasticul rigid a rămas cel mai mare segment, cu o cotă de piață de 41%.

Dar acum cererea pentru ambalaje durabile este în creștere și 74% dintre consumatori spun că sunt dispuși să plătească mai mult pentru mai puțin plastic.

Ambalajele din plastic de unică folosință ajung la gropile de gunoi sau în oceanele noastre. În plus, producția acestora este responsabilă pentru 1,5% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, ceea ce este aproape dublu față de emisiile din sectorul aviației.

Aceste preocupări pentru mediu, împreună cu cerințele consumatorilor, au determinat căutarea de alternative.

O opțiune ar putea fi bioplasticele, care sunt derivate din plante sau alt material biologic mai degrabă decât din petrol și, prin urmare, reduc dependența de resursele fosile. Majoritatea materialelor plastice pe bază bio utilizate în prezent sunt nebiodegradabile – deși acest lucru se schimbă acum, iar aceasta zona  atrage atenția atât start-up-urilor, precum și a marilor companii chimice.

Intesa Sanpaolo finanțează mai multe afaceri care lucrează pentru o economie circulară, precum IUV, care a creat filme comestibile și biodegradabile cu scopul de a înlocui ambalajele din plastic și de a reduce risipa alimentară.

Ambalajul din fibre turnate și celuloză este biodegradabil, compostabil și reciclabil, ceea ce îl face un bun înlocuitor ecologic al plasticului. Cu toate acestea, deoarece utilizează resurse naturale, cum ar fi fibrele vegetale și pulpa de copac, poate perturba gestionarea silviculturii și a plantelor de cultură.

Pentru a crește producția, este nevoie de o colaborare mai mare între agricultura, industria producătoare și industriile de utilizare finală pentru a asigura durabilitatea pe termen lung a resurselor naturale.

Pe lângă sustenabilitate, digitalizarea este o temă majoră care modelează piața ambalajelor. Cea mai recentă inovație sunt etichetele inteligente, care oferă cumpărătorilor o gamă largă de informații despre produs prin intermediul telefonului lor. Acesta vine ca un răspuns direct la preocupările legate de siguranța alimentară pe fondul unei creșteri puternice a cumpărăturilor online. Sectorul alimentar și al băuturilor este lider, dezvoltând etichete inteligente care oferă potențialul de a fideliza și de a optimiza inventarul.

“În tranziția către o abordare durabilă, băncile au acționat ca un câine de pază. Aici, încercăm să facem un câine vânător de trufe – transformând sistemele economice în care trăim. – Massimiano Tellini, Global Head Circular Economy, Centrul de inovare Intesa Sanpaolo”

Deşeuri

Risipirea alimentelor este una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă omenirea. Potrivit Programului ONU pentru Mediu, aproximativ o treime din alimentele pe care le producem sunt aruncate în fiecare an, ceea ce echivalează cu aproximativ 1,3 miliarde de tone.

Gestionarea deșeurilor nu este numai bună pentru mediu, ci și pentru afaceri: în 2020, veniturile din reciclarea organică a MSW s-au ridicat la 58,7 miliarde de dolari, potrivit Frost & Sullivan.

Etichetele inteligente sensibile la temperatură reprezintă o metodă de reducere a risipei alimentare. Compania de tehnologie Is It Fresh a folosit finanțarea de la Intesa Sanpaolo pentru a dezvolta „freshtags” tipărite, care oferă senzori care măsoară prospețimea produselor perisabile și permit clientului să urmărească produsul până la fermă.

Mâncarea nedorită poate fi folosită în mod adecvat, totuși. Multe companii adoptă economia circulară pentru a valorifica deșeurile alimentare și agricole. Firma americană Full Cycle Bioplastics transformă deșeurile alimentare în bioplastice folosind bacterii naturale, în timp ce Livestock Water Recycling din Canada folosește o tehnologie de vârf pentru a extrage apă curată și nutrienți îngrășăminte din gunoi de grajd.

Nu doar deșeurile alimentare au un impact global: deșeurile aruncate în gropile de gunoi sau în oceane contribuie major la emisiile de gaze cu efect de seră, precum și la poluarea solului și a apei.

În fiecare an, la nivel global sunt generate 2,12 miliarde de tone de deșeuri – o cifră care se așteaptă să crească cu 70% până în 2050, dacă nu ne schimbăm. Trecerea la o economie circulară poate ajuta la reducerea impactului producției și consumului asupra mediului, regândind proiectarea produselor și reciclarea materialelor.

Cooperativa alimentară Fruttagel a făcut exact asta – cu ajutorul Intesa Sanpaolo – înlocuindu-și paiele de plastic cu cele de hârtie. „Intesa Sanpaolo ne ajută în trei moduri diferite”, spune CEO-ul său Stanislao Fabbrino. „În primul rând, punerea la dispoziție a unei sume generoase de bani pentru finanțarea proiectului Economie Circulară. În al doilea rând, ajutarea departamentului CSR al companiei să-și comunice povestea. În al treilea rând, crearea unei oportunități de a construi o rețea de companii de-a lungul întregului lanț de aprovizionare prin încurajarea creării de proiecte de durabilitate.”

Siguranță și securitate

Sistemele alimentare circulare pot ajuta, de asemenea, să hrănească mai mulți oameni cu mai puțin teren – ceea ce va ajuta la atingerea obiectivului de creștere a producției alimentare cu 70% până în 2050 și de a satisface nevoile a 10 miliarde de oameni.

Inteligența artificială (AI) este o modalitate de a îmbunătăți eficiența și productivitatea – și oferă, de asemenea, potențialul de a ajuta siguranța și securitatea de-a lungul lanțului valoric.

Deși siguranța și securitatea alimentară au ocupat un loc din spate pentru consumatori în timpul epidemiei de Covid-19, aceasta rămâne o prioritate. Cercetările efectuate de Consiliul Internațional pentru Informații Alimentare (IFIC) au descoperit că pandemia a afectat obiceiurile alimentare și de preparare pentru 85% dintre consumatori.

Există acum un interes din ce în ce mai mare pentru alimentele „curate”: cercetarea Centrului de inovare Intesa Sanpaolo dezvăluie că cererea consumatorilor pentru alimente etice a fost una dintre tendințele de top pentru industria alimentară și a băuturilor în 2021.

Conceptul de etichetă curată modelează un alt mega trend în industrie: alternativele proteice. Europa este centrul pieței de proteine ​​vegetale, care se estimează că va ajunge la 15,6 miliarde de dolari la nivel mondial până în 2026.

Adopția la scară mai largă a fost limitată de preocupările consumatorilor că unele alternative proteice nu imită carnea și folosesc adesea ingrediente necunoscute sau modificate genetic.

Cu toate acestea, acum se fac progrese pentru a depăși aceste provocări, iar companii precum HI-FOOD din Italia folosesc o gamă largă de surse diferite. Intersecția dintre alimentele cu etichetă curată și proteinele alternative reprezintă o oportunitate în creștere pentru industria alimentară și a băuturilor.

O altă preocupare a consumatorilor este bacteriile. Potrivit Frost & Sullivan, un accent al inovației în materie de siguranță este utilizarea testelor ADN pentru a detecta agenți patogeni și toxine, precum și verificarea prospețimii.

Pe lângă metodele chimice, noi tehnici „fizice” de inspecție a alimentelor, care oferă o alternativă neinvazivă, câștigă rapid teren. Un exemplu, dezvoltat cu finanțare de la Intesa Sanpaolo de către un start-up numit Xnext, este o nouă generație de sisteme de inspecție cu raze X. Tehnologia analizează compoziția unui produs pe linia de producție și determină compatibilitatea acestuia cu cerințele de calitate.

Alte tehnologii emergente includ senzorul cu ultrasunete, imagistica hiperspectrală, spectrometrele miniaturale și tehnicile cu laser bio-speckle, o metodă optică de analiză a calității alimentelor.

Intesa Sanpaolo va continua să sprijine și să finanțeze proiecte care sunt în fruntea durabilității. Massimiano Tellini, Global Head Circular Economy, spune că trecerea la durabilitate se bazează pe descoperirea de noi oportunități. „În tranziția către o abordare durabilă, băncile trebuie să acționeze ca un câine de pază. Aici, încercăm să facem un câine cu trufe – transformând sistemele economice în care trăim

Acest articol se bazează pe raportul privind tendințele din industrie al Centrului de inovare Intesa Sanpaolo în agricultură, alimentație și băuturi. Toate datele provin din raport, dacă nu se indică altfel.

Descarcă rezumatul raportului.

14.01.2022