#FiiPrecaut! Risc sporit de fraude
#FiiPrecaut
În ultima perioadă se atestă un număr mare de escrocherii, victimele cărora devin deținătorii cardurilor bancare. Cele mai răspîndite scheme de escrocherii reușite sunt:
1. Escrocii apelează deținătorii de card pe numere de telefon (mobil, staționar) sau prin aplicațiile de mesagerie instantă ”viber”, ”whatsapp”, ”messenger”, ”telegram”, ”skype”, prezentându-se drept angajați ai băncii. Tehnica se bazează pe intimidarea și surprinderea victimei, comunicând că se efectuează sau a avut loc o tranzacție suspectă. Se solicită datele (numărul cardului, data expirării, codul CVV2/CVC2, codurile de logare în mobile web banking, parolele de unică folosință, confirmare biometrică a tranzacției) invocând scopul returnării sau recuperării tranzacției suspecte.
2. Escrocii acționează pe paginile web (999.md, makler.md, etc.), în grupuri pe rețele de socializare (facebook.md, intagram.com, etc.) destinate comercializării bunurilor/serviciilor în calitate de:
- cumpărător ce solicită datele (numărul cardului, data expirării, codul CVV2/CVC2, codurile de logare în mobile web banking, parolele de unică folosință, confirmare biometrică a tranzacției) invocând scopul de a achita marfa;
- vânzător ce propune achitarea pentru bunurile/serviciile inexistente, completând datele (numărul cardului, data expirării, codul CVV2/CVC2, codurile de logare în mobile web banking, parolele de unică folosință, confirmare biometrică a tranzacției), accesând un link fals, destinat colectării datelor sau efectuării transferului.
3. Escrocii contactează victimele prin intermediul paginilor web ”ok.ru”, ”facebook.com”, ”vk.ru”, ”messenger”, etc., de pe conturile dublate, sparte, străine, prezentându-se drept persoane din cercul apropiat al victimelor și cer datele pentru efectuarea transferurilor de mijloace financiare în favoarea victimei sau oferă datele contului său pentru împrumutul mijloacelor bănești de la victimă.
4. Escrocii contactează victimele, informându-le că au câștigat un anumit premiu sau cadou, pentru oferirea căruia neapărat au nevoie de datele cardului (numărul cardului, data expirării, codul CVV2/CVC2, codurile de logare în mobile web banking, parolele de unică folosință, confirmare biometrică a tranzacției).
Noi vă îndemnăm să fiți vigilenți și să nu vă lăsați prinși în plasă!
- Nu comunicați nimănui codul CVV2/CVC2 sau oricare altă parolă de unică folosinţă (cod 3D-Secure, MTAN) recepționată de la Bancă pentru autorizarea unei plăți sau abonarea la sistemele de tip internet-banking/mobile-banking!
- Nu lăsați cardurile bancare nesupravegheate și nu le transmiteți persoanelor neautorizate de a le utiliza!
- Rețineți că, pentru a recepționa o sumă în contul dvs., este necesar să furnizați DOAR numărul cardului. Solicitarea altor date, precum Cod PIN, data expirării, codul CVV2/CVC2 – reprezintă motiv de alarmare și renunțare la tranzație!
- Nu furnizați datele dvs. personale aferente cardului bancar drept răspuns la solicitări prin mesaje electronice, sms-uri, prin telefon, sau prin intermediul paginilor web care nu sunt destinate efecturării plăților pentru bunuri sau servicii!
- Nu faceți achitări online în favoarea comercianților necunoscuți sau dubioși!
Pentru a vă proteja de fraude este nevoie să cunoașteți că EXIMBANK NICIODATĂ NU SOLICITĂ:
- expedierea datelor cu caracter personal prin telefon, sms, email sau rețele de socializare;
- furnizarea oricăror date aferente contului dvs. bancar prin metodele menționate mai sus;
- poze cu cardul bancar;
- coduri PIN, parole și alte date – prin intermediul canalelor dubioase.
Rămâneți precauți, responsabili și protejați.
SIGURANȚA CONTEAZĂ!
25.02.2021